Waarom zijn er dan zoveel verschillende merken, compounds, uitvoeringen en profielen? Wanneer kiezen we nou voor welke kwaliteit en soort? In dit artikel nemen we u mee in de wondere wereld van de heftruckbanden. De bandenkeuze kan de vorkheftruck maken of breken als het gaat om onderhoudskosten, ongewenste stilstand, comfort, efficiëntie, energieverbruik en schoonmaakkosten van werkvloeren.

Om een goede keus te maken spelen omgevingsfactoren een zeer grote rol. Denk hierbij aan omgevingstemperatuur, inzet van de truck, gewicht van de truck en lasten, type ondergrond waar men over rijd, afstanden die afgelegd worden maar ook de industrie waar men werkzaam is.

G&T Intern transport kan u altijd vrijblijvend van een passend advies voorzien in uw situatie!

Welke band wordt het meest toegepast?

In de praktijk zijn de meeste vorkheftrucks uitgerust met volrubber banden. Daarnaast zijn er ook luchtbanden beschikbaar in verschillende uitvoeringen. Het voordeel van volrubber banden is dat ze niet lek kunnen worden. Naast bedrijfszekerheid kan er ook meer profiel versleten worden waardoor dit type band langer mee gaat en in veel situaties een voor de hand liggende oplossing is.

Luchtbanden

Luchtbanden bieden een hogere mate van comfort, echter levert men in op restdraagvermogens bij grotere hoogtes doordat dit type band er voor zorgt dat de zijdelingse stabiliteit verminderd. Luchtbanden worden ingezet op erg ongelijke ondergronden, waarbij de kans op lek rijden minimaal is. Een tussenweg tussen lucht en volrubber banden kan nog zijn om deze vol te schuimen met een speciaal daarvoor ontwikkelde foam of om er schuim-ringen in te leggen. Dan combineert men de voordelen van een volrubber band omtrent het niet lek kunnen rijden, met een verbeterde mate van demping en comfort welke tussen de lucht en volrubber banden zit.

Omgeving, ondergrond en temperatuur?

Als er sprake is van natte of vettige ondergronden, al dan niet gecombineerd met lage- of zelfs vries-temperaturen, heeft men een kwalitatief hoogwaardige band nodig met een zorgvuldig geselecteerd profiel om ook in deze omstandigheden veilig te kunnen werken. Soms is het verstandig om gebruik te maken van een zogenaamde winterband met een speciaal profiel om voldoende grip te hebben in deze kritische omstandigheden.

Industrie en banden?

Vorkheftrucks welke ingezet worden in koelcellen en food-productie omgevingen mogen in verband met hygiëne-reglementen geen zwarte rubber sporen achterlaten op de vloer. Dan kan men kiezen voor een NON-marking band. In een dergelijke band zijn de roetdeeltjes die een band zijn zwarte kleur geven vervangen door alternatieven waardoor er geen strepen meer op de grond achter gelaten kunnen worden. Dit is ook interessant bij glad gecoate betonvloeren en andere oppervlakten waar bandenstrepen ongewenst zijn.

Roetdeeltjes geleiden elektriciteit. Om die reden moeten trucks welke uitgerust worden met NON-marking banden voorzien worden van anti-statische strips zodat er geen opbouw van statische elektriciteit in de truck kan plaatsvinden.

Wanneer moeten banden vervangen worden?

Volrubber banden zijn voorzien van een aan de zijkant zichtbare slijtage-indicator. Als de bovenzijde van deze lijn geraakt wordt is het verstandig om nieuwe banden te bestellen, want u kan dan nog ongeveer een week of 2 rijden voor deze slijtage-indicator-lijn door is. Onder deze slijtage-indicator is de volrubber band samengesteld met een zachtere compound voor comfort en het dempen van trillingen. Als men hiermee doorrijd zullen er in de regel grote brokstukken uit de band breken en wordt het werken met de truck onmogelijk.

Luchtbanden zijn niet meer veilig als het profiel niet meer afdoende is, de band uitgedroogd is, of als er in de zijwang verzwakkingen plaats vinden.

Profilering, verplicht of niet?

Volrubber heftruckbanden hoeven niet perse voorzien van een profiel. Door het hoge eigen gewicht van de heftruck is de grip op ruwe betonvloeren prima. In de praktijk zijn heftruckbanden echter altijd geprofileerd, Men rijd namelijk ook op gecoate vloeren, buiten op natte klinkers en andere omstandigheden waarbij vuil weggevoerd dient te worden naar de uitsparingen in het profiel. Het is dus niet verplicht dat er een profiel op een heftruckband zit, echter uit veiligheidsoverwegingen worden standaard banden voorzien van een profiel.

Luchtbanden met profilering, dienen uit veiligheidsoverwegingen nog wel een profiel te hebben, na het profiel zou de band immers lek raken en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Banden pitstop

Doordat industriële banden aan zware eisen dienen te voldoen is het vervangen van een band arbeidsintensief. Om op locatie banden te vervangen van een vorkheftruck zou betekenen dat de heftruck voor ruime tijd niet ingezet zou kunnen worden.

G&T Intern Transport maakt om die reden gebruik van een slim velgen-wisselsysteem. Als uw heftruckbanden vervangen dienen te worden komen onze specialisten op locatie met nieuwe banden op een velg en vervangt deze voor de oude band met velg. Achter de schermen wordt die velg weer ge-refurbished en kan uw heftruck weer aan het werk!

Neem vrijblijvend contact op met G&T voor een pitstop en advies.