In de snelle hedendaagse wereld van de moderne logistiek geldt soms nog steeds het oude advies: ‘blijf zitten waar je zit’. Dit geldt vooral voor heftruckchauffeurs, waar het verlaten van hun stoel tijdens het rijden levensgevaarlijk kan zijn. Maar wat zegt de wet eigenlijk over het gebruik van veiligheidsgordels op heftrucks?

De wetgeving, zoals vastgelegd in de machinerichtlijn (CE) en het Arbo besluit, vereist dat alle heftrucks uitgerust zijn met een systeem dat de chauffeur binnen de contouren van de truck houdt en beschermt tegen beknelling bij kanteling. Dit betekent dat zowel veiligheidsgordels als beschermhekjes, -beugels en zelfs complete cabines voldoen aan deze eisen.

Toch geldt de gordelplicht niet voor alle heftrucks. Reachtrucks, bijvoorbeeld, vereisen niet per se gordels of beugels vanwege hun specifieke constructie die het beknellingsrisico vermindert.

Recente ontwikkelingen, zoals aanpassingen aan de richtlijnen voor heftrucks (EN 16307-1), benadrukken het belang van gordelgebruik door het combineren van de juiste handelingen, zoals het vastmaken van de gordel, met het activeren van de truck.

Toyota, toonaangevend op het gebied van heftruckveiligheid, heeft al lang geleden systemen zoals OPS (operator presence sensing systeem) geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat chauffeurs op hun plek blijven zitten tijdens het gebruik van de truck.

De recente wetswijzigingen vereisen niet alleen dat heftrucks zijn uitgerust met gordels en waarschuwingssignalen, maar ook dat het niet dragen van de gordel invloed kan hebben op het functioneren van de truck, zoals het beperken van de rijsnelheid of hefhoogte.

Kortom, geavanceerde systemen zorgen ervoor dat heftrucks alleen werken als de chauffeur op zijn plek zit, wat de veiligheid enorm verbetert en ongelukken helpt voorkomen.